- Email: a.benozzo@univda.it
- Scrivetemi un'email all'indirizzo a.benozzo@univda.it e fisseremo data e ora per un appuntamento, tenendo conto delle reciproche disponibilità.
Vai al Contenuto Raggiungi il piè di pagina
After graduating in Political Science he first worked in a Business School (ISTUD, Stresa, Italy) and then in the Human Resources Management Department of La Scala Opera House in Milan. At the same time, he did research, studied and published at the Department of Psychology, University of Turin, where he defended his Ph.D. dissertation in the Psychodynamics of Organizational and Work Processes. Since 2004, he has been lecturer in Work and Organizational Psychology at the University of Valle d’Aosta. His courses cover Work and Organizational Psychology and Qualitative Research Methods. From January 2019 until August 2019 he was senior lecturer in Organizational Behavior at the University of East Anglia – Norwich Business School. He has published articles and monographies on the following topics: organizational empowerment; adult learning and adult education; organizational culture; action research in organizations; emotions and organizational life. He has recently published articles in: Gender, Work and Organizations, Journal of Vocational Behaviors, Sexualities, Qualitative Inquiry and Cultural Studies and Critical Methodoligies. He is currently an Associate Editor of Qualitative Research in Organization and Management. Presently, his main research interests are: emotions and emotion work; organizational wellbeing; coming out in the workplace; organizational culture; action research; post-qualitative research methodologies and critical discourse analysis. He studies these topics using the interpretative key of critical, poststructural and posthuman theories. He organizes the Special Interest Group (SIG) in Psychology within the International Conference of Qualitative Inquiry at University of Illinois (Urbana-Champaign, USA). He is associate professor in work and organizational psychology.
1. Curriculum accademico-didattico | Dal 2004 Angelo Benozzo è docente universitario nel Settore Scientifico Disciplinare M-PSI/06 Psicologia del lavoro e delle organizzazioni all’Università della Valle d’Aosta. Attualmente insegna Psicologia del lavoro e delle organizzazioni e Metodologia della ricerca (Modulo II – Ricerca Qualitativa) nel Corso di Studi in Scienze e Tecniche Psicologiche. |
2. Formazione accademica | Laureato in Scienze Politiche presso l’Università Cattolica. Nel 2007 ha conseguito il Dottorato di ricerca in Psicologia del Lavoro e delle Organizzazioni presso l’Università degli studi di Torino. |
3. Interessi scientifici | All’interno degli ambiti di ricerca generali del suo Settore, si è occupato e si occupa principalmente di: cultura organizzativa; cambiamento e sviluppo organizzativo; apprendimento e formazione degli adulti; leadership; emotion work e benessere organizzativo; carriera professionale e identità; coming out sul luogo di lavoro; ricerca azione; analisi del discorso; metodologia della ricerca. Sviluppa queste tematiche utilizzando prevalentemente un approccio poststrutturalista. |
4. Altre attività connesse con la ricerca: gruppi di ricerca (PRIN e altro), collaborazione con riviste o collane, ecc. | Dal 2015 al 2019 è stato membro del comitato internazionale di valutazione dei progetti di ricerca nell’ambito dei programmi di finanziamento
– “Transformations and Challenges concerning Working Life and Labour Market”. Committente: “FORTE: Swedish Research Council for Health, Working Life and Welfare”; – “Working Life Research 2017”. Committente: “FORTE: Swedish Research Council for Health, Working Life and Welfare”. – “Working Life Challenges”. Committente: “FORTE: Swedish Research Council for Health, Working Life and Welfare”. Membro del comitato editoriale della collana ‘Theatrum – Individuo, Gruppo e Organizzazione’ pubblicata da Raffaello Cortina Editore, Milano. Associate Editor della rivista ‘Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal’ (Emerald), indicizzata in SCOPUS. Membro dell’Editorial Board della rivista ‘Annual Review of Critical Psychology’ |
5. Cariche accademiche (UniVdA o altro) | Presidente del Comitato Permanente di Garanzia presso UniVdA. |
6. Esperienze professionali/cariche esterne | Dal 1991 al 1998 è stato docente, ricercatore e consulente presso ISTUD (Istituto Studi Direzionali di Stresa) nell’area Gestione delle Risorse Umane e Sviluppo Organizzativo.
Dal 1998 al 2004 è stato Coordinatore delle attività didattiche presso la Direzione Scuole Formazione e Sviluppo della Fondazione Teatro alla Scala. Dal 2012 a oggi Presidente della Commissione Regionale ECM per la formazione continua in medicina – (Regione Valle d’Aosta) Dal gennaio all’agosto 2019 è stato Senior lecturer in organizational behavior presso la University of East Anglia – Norwich Business School, svolgendo attività di docenza, di ricerca e di supervisione di studenti. Docente nel corso ‘Managing Across the Globe’ nei moduli relativi alla gestione dei team, alla gestione del conflitto organizzativo e alla gestione delle diversità culturali. |
Visiting research fellowship | The Manchester Metropolitan University – Education and Social Research Institute (from 2010 until 2014).
Norwich Business School – University of East Anglia (2020) |
Publications – Peer reviewed Journals
Benozzo, A., Koro, M., Vasquez, A., Vitrukh, M., Barbetta, P., Long, C. (First on line December 2021) A femin… manifesto: Academic ecologies of care and cure during a global health pandemic. Gender, Work and Organization.
Carey, N., Fairchild, N., Taylor, C., Koro, M., Elmenhorst, C., Benozzo, A. (first on line May 2021) Autopsy as a site and mode of inquiry: de/composing the ghoulish hu/man gaze. Qualitative Research DOI: 10.177/1468719412190056
Ripamonti, S.C., Galuppo, L., Petrilli, S., Benozzo A. (2021) A Qualitative Study on Representations of Intellectual and Relational Capital Among a Group of Managers in an Italian Trade-Union, Frontiers in Psychology, 12, 641584
Gherardi, S., Benozzo, A. (2021) Shadow organizing as dwelling in the space of the ‘not-yet’. Studies in Continuing Education, 43, 296-310.
Ripamonti, S.C., Galuppo, L., Provasoli, G., Benozzo, A. (2020) Unmasking reflexivity in HR managers during the COVID-19 lockdown in Italy. Frontiers in Psychology, 11, Article 588128 doi: 10.3389/fpsyg.2020.588128
Sofritti, F., Benozzo, A., Carey, N., Pizzorno, M.C. (2020) Working precarious careers trajectories: Tracing neoliberal discourses in younger workers’ narratives. Journal of Youth Studies, 23, 1054-1070 org/10.1080/13676261.2019.1654602
Benozzo, A. (2020) Post-qualitative research: An idea for which the time has come. Qualitative Inquiry, 27, 167-170 https://doi.org/10.1177/107780042092225 Published on line in June 2020.
Benozzo, A., Gherardi S. (2020) Working within the shadow: What do we do with ‘not-yet’ data? Qualitative Research in Organization and Management: An International Journal, 15, p. 145-159.
Benozzo, A., Carey, N., Cozza, M., Elmenhorst, C., Fairchild, N., Koro-Ljungberg, M., Taylor, C.A. ( (2019) Disturbing the AcademicConferenceMachine: Post-qualitative re-turnings. Gender, Work and Organization, 26, p. 87-106.
Montali, L., Benozzo, A., Ripamonti, S.C., Frigerio, A., Galuppo, L. Gemignani, M., Vergine, I. (2019) Qualitative research in social and organizational psychology: The Italian way. Qualitative Research in Psychology, 16, 441-463. doi.org/10.1080/14780887.2019.1605274
Benozzo, A., Koro-Ljungberg M., Adamo, S. (2019) ‘Would you prefer not to?’ Resetting/resistance across literature, culture, and organizations. Culture and Organization, 25, p. 131-145.
Taylor C., Fairchild N., Elmenhorst C., Koro-Ljungberg M., Benozzo, A., Carey N. (2019) Bags choreographies: Disturbing normative ways of doing research. Qualitative Inquiry. 25, 17-25 https://doi.org/10.1177/10778004177351 (IF. 1.795)
Frigerio A., Benozzo A., Holmes R., Runswick-Kole K. (2018) The doing and undoing of the autistic child: Cutting together and apart interview-based empirical material. Qualitative Inquiry, 24, p. 390-402. https://doi.org/10.1177/1077800417735132.
Scacchi, L., Benozzo, A., Carbone, D., Monaci, M.G. (2017) Neo-liberalism in the Italian University: Encroachment and resistance. Cultural Studies ↔ Critical Methodologies, 17, p. 205-213. DOI: 10.1177/1532708616669524
Benozzo, A., Koro-Ljungberg, M., Carey, N. (2016) Post/autorship: Five or more IKEA costumers in search of an author. Qualitative Inquiry, 22, p. 568-580. DOI: 10.1177/1077800415622490
Pizzorno M.C., Benozzo A., Carey N. (2015) Narrating career, positioning identity and constructing gender in an Italian adolescent’s personal narratives Journal of Vocational Behavior, 88, p. 195-204.
Benozzo A, Pizzorno MC, Bell H, Koro-Ljungberg M (2015). Coming out, but into what? Problematizing discursive variations of revealing the gay self in the workplace. Gender, Work and Organization, 22, p. 292-306.
Pizzorno M.C., Benozzo A, Fina A., Sabato S., Scopesi M. (2014) Parent–child career construction: A narrative study from a gender perspective. Journal of Vocational Behavior, 84, p. 420-430.
Gemignani, M., Brinkman, S., Benozzo, A., Puebla, C.C., (2014) Introduction to the special issue: Claiming unity and diversity in qualitative pyschology. Qualitative Inquiry, 20, pp. 111-118. DOI: 10.1177/1077800413510269
Rivera Santana, C., Vélez Agosto, N.M., Benozzo, A., Colón De la Rosa, S. (2014) Creative (critical) discourse analysis of Tiziano Ferro and Ricky Martin “Coming Out”. Qualitative Inquiry, 20, pp. 183-192. DOI: 10.1177/1077800413510879
Benozzo, A. (2013) Coming out of the credenza: An Italian celebrity unveils his ‘new’ gay self. Sexualities, 16, pp. 336-360.DOI: 10.1177/1363460713479750
Benozzo, A., Bell, H., Koro-Ljungber, M. (2013) Moving between nuisance, splinters and secrets as data. Cultural Studies ↔ Critical Methodologies 13, pp. 309-315. DOI: 10.1177/1532708613487878
Benozzo, A., Colley H (2012) Emotion and learning in the workplace: Critical perspectives. Journal of Organizational Behavior, 24, pp. 304-316. doi.org/10.1108/13665621211239903
Book chapters and other publications
Benozzo A. (2018) Poststructuralism. In C. Cassell, A. Cunliffe and G. Grandy (eds.) THE SAGE HANDBOOK OF QUALITATIVE RESEARCH METHODS IN BUSINESS AND MANAGEMENT, pp. 86-101. London, Sage.
Benozzo A., Koro-Ljungberg, M (2017) [Data within (data]-bag) diffracted. M. Koro-Ljungberg, T. Lӧytӧnen and M. Tesar (eds.), DISRUPTING DATA IN QUALITATIVE INQUIRY. ENTANGLEMENTS WITH THE POST-CRITICAL AND POST-ANTHROPOCENTRIC, PP. 117-130, New York, Peter Lang Publishing.
Benozzo A., Koro-Ljungberg M., Adamo S. (2016) Billy Elliot, Swan Lake and shifting queering effects. In D. Linville, D. Lee Carlson (eds.), BEYOND BORDERS. QUEER EROS AND ETHOS (ETHICS) IN LGBTQ YOUNG ADULT LITERATURE, pp. 33-53. New York, Peter Lang Publishing.
Benozzo A., Carey, N., McKenna, T., Vicars, M. (2012) Gay and queer coming out into Europe (part 1). M. Vicars, T. McKenna and J. White (eds.), Discourse, power and resistance down under, pp. 41-57, Rotterdam, Sensepublisher.
Benozzo A., Carey, N., McKenna, T., Vicars, M. (2012) Gay and queer coming out into Europe (part 2). M. Vicars, T. McKenna and J. White (eds.), Discourse, power and resistance down under, pp. 59-76, Rotterdam, Sensepublisher.
Benozzo, A. (2011) An experience academic becomes participant in a training course. An autoethnography of emotion and learning. Creative Approaches to Research, vol. 4, pp. 19-32.
Benozzo, A., and Colombo C. (2011) Le emozioni nella ricerca azione [Emotions in action research]. Ricerche di Psicologia, 19,pp. 93-109.
Benozzo A. (2010) Riflessività e autoetnografia nella ricerca qualitativa. [Reflexivity and autoethnography in qualitative research]. In F. Del Corno (ed) La ricerca qualitativa in psicologia clinica. [Qualitative research in clinical psychology], pp. 273-288. Milano, Raffaello Cortina Editore.
Piccardo, C., and Benozzo A., (2010) Verso una definizione complessa di ricerca azione [Towards a complex definition of action-research]. In C. Kaneklin, C. Piccardo, G. Scaratti (eds) La ricerca azione. Cambiare per conoscere nei contesti organizzativi. [Action-Research. To change for knowing within organizational contexts], pp. 1-28. Milano, Raffaello Cortina Editore.
Gilardi, S., Benozzo, A., Bruno, A. and Colombo, M. (2010) Pratiche riflessive nella ricerca azione [Reflexive practices in action-research]. In C. Kaneklin, C. Piccardo, G. Scaratti (eds) La ricerca azione. Cambiare per conoscere nei contesti organizzativi. [Action-Research. To change for knowing within organizational contexts], pp. 249-267. Milano, Raffaello Cortina Editore.
Benozzo, A., and Piccardo, C. (2010) Apprendere e insegnare la ricerca azione [To learn and to teach action-research]. In C. Kaneklin, C. Piccardo, G. Scaratti (eds) La ricerca azione. Cambiare per conoscere nei contesti organizzativi. [Action-Research. To change for knowing within organizational contexts], pp. 351-368. Milano, Raffaello Cortina Editore.
Benozzo, A., and Piccardo, C. (2009) Le emozioni nella vita organizzativa [Emotions in organizational life]. In P. Argentero, C. G. Cortese, C. Piccardo (eds) Psicologia delle organizzazioni [Psychology of organizations], pp. 375-394. Milano, Raffaello Cortina Editore.
Benozzo, A., and Piccardo, C. (2009) La cultura organizzativa [Organizational culture]. In P. Argentero, C. G. Cortese, C. Piccardo (eds) Psicologia delle organizzazioni [Psychology of organizations], pp. 77-95. Milano, Raffaello Cortina Editore.
Piccardo, C., Colombo, L. and Benozzo, A. (2009) Cambiamento e sviluppo organizzativo [Change and organizational development]. In P. Argentero, C.G. Cortese, C. Piccardo (eds) Psicologia delle organizzazioni [Psychology of organizations], pp. 301-324. Milano, Raffaello Cortina Editore.
Piccardo, C. and Benozzo A. (2006) La formazione per le comunità di pratiche [Training for community of practice]. Sociologia del Lavoro, 103, pp. 115-131.
Piccardo, C., Benozzo A., Reynaudo, M., and Gatti, P. (2006) Quando una ricerca azione apre le porte di un’organizzazione? L’esperienza di un progetto di ricerca azione in un’agenzia di formazione professionale in Italia. [When does an action research open the doors of an organisation? The experience of an action research project in a vocational training agency]. Risorsa Uomo, 12, pp. 425-446.
Piccardo, C. and Benozzo A. (2005) Quelle recherche pour l’intervention? Potentialités et limites de l’intervention ethnoclinique [What research for the intervention? Potentials and limitations of the ethnoclinical approach]”. Atti del XIIIème Congrès de Psychologie du Travail et des Organisations, Bologna, 26-29 August 2004, Università di Bologna.
Piccardo, C. and Benozzo A. (2004) Autoetnografia della formazione. L’approccio etnoclinico per l’analisi dei bisogni e la progettazione di un programma di formazione [Autoethnography of training. The ethnoclinical approach for needs analysis and planning of a training programme]. Risorsa Uomo, 10, pp. 417-424.
Piccardo, C. and Benozzo A. (2002) Tutor all’opera. Ruolo, competenze e percorso formativo [Tutors at work. Role, competence and training course], Milano, Guerini e Associati.
Benozzo A. and Piccardo, C. (2000) Lettera a un tutor appena nato [Letter to a newborn tutor]. Adultità, 12, pp. 124-136.
Benozzo A. (1998) Gli esercizi outdoor [Outdoor exercises]. In C. Piccardo (ed.), Insegnare e apprendere la leadership. Modelli formativi emergenti [Teaching and learning leadership. Emergent training models], pp. 149-163. Milano, Guerini e Associati.
Piccardo, C., Benozzo, A. and Cecchinato, F. (1998) I risultati dell’indagine: la formazione alla leadership [The results of the research: leadership training]. In C. Piccardo (ed.), Insegnare e apprendere la leadership. Modelli formativi emergenti, [Teaching and learning leadership. Emergent training models], pp. 2-63, Milano, Guerini e Associati.
Piccardo, C., Benozzo, A. and Cecchinato, F. (1998) Lo stato dell’arte della letteratura sulla formazione alla leadership In C. Piccardo (ed.), Insegnare e apprendere la leadership. Modelli formativi emergenti, [Teaching and learning leadership. Emergent training models], pp. 19-63. Milano, Guerini e Associati.
Piccardo, C., Benozzo, A. and Cecchinato, F. (1998) Insegnare la leadership [Teaching leadership], in Sviluppo & Organizzazione, 165, pp. 83-104.
Piccardo, C. and Benozzo, A. (1996) Etnografia Organizzativa. Una proposta di metodo per l’analisi delle organizzazioni come culture [Organizational Ethnography. A method for studying organisational cultures]. Milano, Raffaello Cortina Editore.
Benozzo, A. and Piccardo, C. (1995) Empowered team. Sviluppo & Organizzazione, 150, pp. 79-93
Guest Editor
1. Journal of Workplace Learning (2012) 24/5 – Special Issue: Emotion and Learning in the Workplace: Critical Perspectives (with Helen Colley – University of Huddersfield, UK).
2. Qualitative Inquiry (2014) – Special Issue: Qualitative Psychology: Dialogues, Performances, and Other Reflections from the Field of Practice (with Marco Gemigni – Duquesne University, Svend Brinkmann – University of Aalborg, César Cisnero Puebla – University of Iztapalapa).
Organization of International Conferences
A Day in Qualitative Psychology – Congress Event at the International Congress of Qualitative Inquiry (2011-2019) at Univeristy of Illinoi (Urbana Champaign – USA).
Associate editor
• Journal of Qualitative Research in Organization and Management.
Sono attualmente impegnato in un progetto di ricerca dedicato al coming out sul luogo di lavoro realizzata attraverso interviste sia in Inghilterra sia in Italia.
Sezione: 18,19,20,21,22,23
Dipartimento /Facoltà: Dipartimento di Psicologia
Il coming out sul luogo di lavoro è un’area di ricerca poco esplorata nel contesto italiano. L’oggetto delle mie ricerche in particolare è la costruzione e la negoziazione dell’identità da parte di persone LGBT.
Ultima revisione: 07/07/2022 |
Ultima revisione: 07/07/2022 | Valuta questa pagina Stampa